Články o KT

Proč si říkáme „čerti“

thumbnail

Vážení přátelé, čertice a čerti,

nedávno jsme dostali zvláštní e-mail pojednávající o tom, že čert nemůže probouzet jarní přírodu, že je to bytost zlá, temná, která s keltským světem a se světlem nemá nic společného. Že prý to slovo pochází od Slovanů. Abyste na dotazy podobného druhu dokázali odpovědět (anebo věděli, co přesně dělat, až vás pošlou ke všem čertům), dovoluji si vám popsat, jak to vlastně celé vzniklo.

V roce 2004 přijel na pozvání Regenerace do naší země poprvé Holger Kalweit. Možná ho znáte jako autora několika knih mrtvých, zejména Keltské, a dalších průkopnických děl, například o Dunkelterapii, kterou u nás po jeho vzoru už dnes provozuje leckdo (viz také www.eminent.cz). Zeptal se mě tehdy, jestli u nás existují Čertovy hory nebo vrchy, anebo Pekelné kopce, a já si s překvapením uvědomil, že jich několik znám. Ptal se mě, jestli vím, proč se tak jmenují a proč jich je po celé Evropě tolik, a já nevěděl. Vysvětlil mi, že v keltské společnosti byl čert HODNOST. Byla to postava spjatá s ovládáním živlových sil, také s pohřbíváním, ale zejména s ohnivým poselstvím. Tolkien, který to dobře znal, použil tento keltský prvek, který jsem z absence jiného nápadu nazval před pěti lety KELTSKÝ TELEGRAF, ve třetím dílu Pána prstenů. Jestli ho máte doma, tak si tu scénu pusťte. Já to dělám každý rok vždycky v pátek před telegrafem.

Holger mi říkal, že nejdůležitější pro přežití Keltů byly právě ty ohně. Čert je musel umět zapálit ZA KAŽDÉHO POČASÍ. Když Římané překročili u Basileje Rýn, dozvěděli se to díky ohnivému řetězu Keltové ve Frísku za tři minuty. I kdyby za deset nebo patnáct, byl to nepochybně geniální způsob, jak upozornit na nebezpečí. Pak už se třeba mohli rozeběhnout běžci, jako měli například Inkové svoje chasquís, a přinést konkrétnější obsah zprávy. V té době, bez světelného smogu a přírodních parků skoro na každém kopci, to musel být jedinečný pohled, když se zpráva rozeběhla, skoro jak v tom filmu…

Křesťanství se samozřejmě s tímto fenoménem muselo nějak vypořádat, protože čert byl v keltské společnosti velmi uznávanou postavou, a tak mu přisoudilo prvky ohně (což chápeme) a také podzemí, protože na vršcích těch kopců, které byly samozřejmě odlesněné, čerti skutečně bydleli pod zemí. Podobně jako z posvátných slovanských hájů udělalo pohanské, mnohdy barbarské, a ze slovanských bohyň takřka nevěstky, postihl stejný dehonestující osud i chudáka čerta. Proto dokonce ani někteří lidé spojení s Bratrstvem Keltů nevědí, že to pojmenování není nic hanlivého, ale přesně a doslova naopak. Že čert nejenom že může probouzet jarní přírodu, ale dokonce musí.

Po prvním běhu KT, kdy jsem měl v roce 2010 honičku dát dohromady prvních 13 čertů, abychom horko těžko překlenuli naši zem od Slovenska po Německo, jsem předal vrchní čertovství Vlastimilovi. Bylo to jedno z nejlepších rozhodnutí mého života. Jako vrchní čert je vynikající, moc mu za to děkuji, webové stránky jsou skvělé, a KT se navíc i díky České televizi a nedávno také iDnes stal fenoménem společenským. Že jednou bude čertovských stanovišť přes 150, se mi ani nesnilo. Ve středu o tom budu hovořit i na partnerské stanici časopisu Regenerace Český rozhlas 2, od jedenácti, s naší velkou příznivkyní Martinou Kociánovou.

Jako obvykle se i letos těším na svůj čertovský post, k menhiru Bílý kámen u Velkých Popovic. Vloni nás tam při minus deseti stupních a ostrém větru bylo 21. Tak doufám, že letos výrazně překonáme číslo Velké Arkány.

Jiří Kuchař

s pomocí Boží čert

16 komentářů

  • Nevím, jak tohle slovo znělo v keltských jazycích – opravdu „čert“? Já znám jeho slovanský původ, kde jde o mýtickou bytost zajišťující plodivou sílu a obnovu země (čerti jsou pracovití, přenášejí skály, staví mosty a orají brázdy!). Ale co je důležité pro keltský telegraf! – slovo čert je odvozeno nikoliv od černé barvy, ale, jak podotýká správně Zar Ptica, od „čerty“, což není jen hranice, ale vůbec obecně čára nebo brázda. Črtat dodnes znamená rychle kreslit. Kreslit v krajině: to má mnoho významů, od jejího přetváření (četné Čertovy brázdy, nejznámější mezi Sázavou a Chodouní), přes stavby kamenných linií, až po čáry optické, tedy právě řetězy ohňů na kopcích!

    • Jaroslav

      Takže řetěz, co nosí český čert sebou je vlastně čára, nebo řetěz stanovišť v krajině.

  • 27. května setkání s Jiřím Svobodou
    na téma Keltský telegraf a co s tím souvisí. Současný Keltský telegraf v konfrontaci s historickými fakty z období Caesarova tažení proti keltským kmenům v Galii, analýza původu slova čert a jeho vztah ke keltskému světu.

    Jiří Svoboda diplomovaný matematik dlouhodobě se zabývající historií klimatu, dobrý znalec naší starší historie a místních názvů, autor několika publikací o kolísání klimatu v historii lidstva a o vlivu podnebí na vývoj společnosti.

    Pořádáme v Unijazzu, Jindřišská 5, Praha 1 (z Václavského nám. do Jindřišské a pasáží vlevo, II schodiště) začínají v 18. hodin. Vstup zdarma.

  • Artair

    Osobně se přikláním názvům spíš šaman, strážce, signalista

    • Jan Nermuť

      No- ono slovo čert v keltštině skutečně znamenalo slovanské slovo duch.
      Jsou dobří a zlí duchové. Jako jsou dobří a zlí čerti. A je Pravda, že církev začala používat slovo čert jen pro zlé duchy. A to proto, že zlí duchové se dost často vydávaly za ty dobré duchy. (To je mimochodem přesná citace z Inkvizitorských knih.)
      Ve Slovanštině je pro zlé duchy jméno čermák.
      Jenže jde o to, že v tomto případě jde o vyznávání zlých duchů. A to je špatné.
      Jde o to, že v době při příchodu Křesťanů už se vyznávali jen zlí duchové. A mimochodem, všechna stará náboženství mají i zlé duchy.
      Třeba Šíva je vlastně Křesťanský Luciper.

    • Jan Nermuť

      A ještě maličkost.
      Já jsem vůči šamanům tolerantní. Ale né k těm, kteří se paktují se zlými duchy. A tito lidé ano.
      Existuje takový hezký výrok andělů: Když potkáš anděla, dej mu do ruky kříž.

  • Jan Nermuť

    Já Vám rozumím.
    Začnu- po Česku- od lesa. Mnoho vědců říkalo toto: je vědecky prokázáno, že Křesťanský Bůh existuje prostě proto, že existuje.
    Je jen jedno pravé náboženství a tím je Křesťanství žádné jiné jím není. Není to jinak a ani to nemůže být jinak. To je jen na úvod.
    Jde ovšem o to, že Křesťanů je velice málo. Křesťan je člověk, který směřuje ke spáse. Ale většina lidí, kteří chodí na Bohoslužby a také slouží ke spáse nesměřuje. Jak psal apoštol Pavel: nejde o to, jestli znáte Zákon, ale jestli ho dodržujete. Ten, kdo ho nezná a dodržuje, bude ospravedlněn, a ten, kdo ho zná a nedodržuje nebude ospravedlněn.
    Jde o to, že Křesťanství se pro mnoho lidí stalo jakousi ideologií. (Na Ukrajině je jím ospravedlňována i genocida.) To Křesťanství není. A ono to má i své jméno- náboženství Antikrista.
    No- toto pseudo- náboženství se šířilo mečem a ohněm a vyhánělo původní náboženství.

    Já chápu, že dochází k obrození těch původních náboženství. Já to chápu, je to spojeno s obrozováním Křesťanství- překonávání herezí a schismat.

    Ale toto je jasné:
    Čert je zlo. pokud to přirovnáme k Tolkienovi.
    Toto je uctívání Saurona a skřetů.

    Já chápu, že jste věřící řekněme přírodních náboženství. Ale to není důvod k tomu paktovat se s postavou zla z Křesťanství. To je cesta do Pekel.

    Víte- to, co provedlo duo Konstantin- Metoděj je odporné. (Vyvrácení Bojského království.) A já se za nás Slovany stydím- je to ostudná část našeho odkazu. Ale to není důvod paktovat se s čerty.
    Ostatně to čerti toto naplánovali.

    Řeknu to takto- pěkně Vás čerti napálili.
    Mne to připomíná svedení legionářů v Rusku, kteří se dali na boj s Leninem. Já Vás varuji.

    • Artair

      Já, pokud myslím sebe jako pohana, nevěřím na zlo či peklo. V tom je rozdíl mezi pohany a monoteisty. Žádné zlo není uměle naroubované člověku, chováme se jen přirozeně.

  • Až na to, že v tom filmu je to spíš fantazie scénáristy, než Tolkiena. Ovšem o hořících majácích a předávání zpráv pomocí ohňů Tolkien píše, jen je to ve filmu krásně rozvedeno. A v Nedokončených příbězích se jedna důležitá epizoda (Cirionova přísaha – Wanwa sinna termaruva Elena Nóreo alcar …..) odehrává na ohňovém vrchu Halifirinen.

  • Ivana

    děkuji moc za odkaz na youtube !!! – já to tam také hledala … ale bezúspěšně :)))

  • Ivana

    Mám dotaz … ráda bych se inspirovala scénou z filmu Pána prstenů .. píšeš že je ve třetím díle … Tedy Návrat krále? …. můžeš mi prosím upřesnit … film jsem neviděla (pouze jedničku). Děkuji Iva

    máme své stanoviště, (zatím bez registrace) na jarní rovnodennost jsem tam již párkrát oheň zapalovala

    Letos se chystáme připojit k vám

  • Zar Ptica

    Čert, ze staroslovienštiny Čorto – bytost žijící za čertou (hranicí) našeho vnímání (vosprijatija)

    • Jaroslav

      To vysvětlujete jen název, nikoliv původ

Napsat komentář